Електоральні настрої громадян України напередодні президентських виборів

26.03.2019

Результати спільного дослідження Інституту соціальних та медіа досліджень (ІСОМ) та New Image Marketing Group.


Згідно результатів загальноукраїнського соціологічного опитування, за тиждень до виборів серед громадян переважають наступні настрої:

  • Абсолютна більшість громадян збирається йти голосувати у першому турі виборів президента України – про свій твердий намір голосувати заявляють близько 70% респондентів і ще 15% схиляються до того, аби піти на дільницю. Порівняно більше тих, хто має тверде бажання йти на дільниці 31 березня – серед жителів Донбасу, Сходу та Заходу країни. Разом із тим, на Донбасі дещо вища частка громадян, які не мають бажання йти на голосування (17%).
  • 60% респондентів стверджують, що остаточно або скоріше визначилися зі свої кандидатом у першому турі.
  • Серед тих громадян, хто висловив намір йти на голосування у першому турі, трійка лідерів виглядає наступним чином: на першому місці із значним відривом В. Зеленський – 26%, на другому місці П. Порошенко – 11% та з незначним відривом від нього на третьому місці Ю. Тимошенко – 9%.
  • Ще більш помітним стає відрив між кандидатами, коли ми поглянемо на відповіді тих, хто йде на вибори 31 березня та хто вже визначився з своїм вибором: В. Зеленський – 33%, П. Порошенко – 17%, Ю. Тимошенко – 12%. В цілому пропорції відриву між кандидатами у першій трійці та їхніми найближчими переслідувачами залишаються майже незмінними. Понад чверть опитаних заявляє, що ще не визначилася із вибором або ж взагалі відмовляється розповідати про свій вибір у першому турі.

  • Єдиним кандидатом, чия підтримка є більш-менш рівномірною по всім регіонам України (хоча вона дещо менша на Заході) є Володимир Зеленський. П. Порошенко, Ю. Тимошенко, а також Ю. Бойко та А. Гриценко демонструють чітку регіональну диференційованість свого електорату.
  • Виборці демонструють чітку тенденцію – зі зростанням віку підтримка  В. Зеленського падає і навпаки. П. Порошенко та Ю. Тимошенко у набагато меншій мірі можуть розраховувати на прихильність молоді та навіть середнього покоління і більше спираються на електорат віком старше 55 років.
  • Лідером антирейтингу – за кого б ніколи не проголосували у першому турі - є П. Порошенко: його називають 45% опитаних. На другому місці – зі значним відривом – Ю. Тимошенко – за неї в жодному разі не проголосували б 25%. В. Зеленський отримає 10%.
  • Антирейтинг у першому турі в значній мірі повторюється і щодо другого туру: у ньому за П. Порошенко ніколи б не проголосували 46%, за Ю. Тимошенко – 30%, а за В. Зеленського – 13%.
  • Високий антирейтинг діючого президента зокрема призводить до того, що при гіпотетичному виході до другого туру виборів, він програє фактично всім головним суперникам, натомість В. Зеленський виграє у всіх головних суперників:
    • В. Зеленський vs П. Порошенко– 49% проти 17%
    • В. Зеленський vs Ю. Тимошенко – 44% проти 17%
    • П. Порошенко vs Ю. Тимошенко – 19% проти 28%
    • П. Порошенко vs Ю. Бойко – 22% проти 29%
    • П. Порошенко vs А. Гриценко – 18% проти 30%
  • Майже три чверті опитаних заявляє, що підуть на парламентські вибори восени. Водночас кількість тих, хто вже визначився зі своїм вибором, значно менша у порівнянні із президентськими виборами – лише близько 40% можуть назвати політичну силу, за яку вже готові проголосувати.
  • Лідерами серед парламентський партій зараз є:
    • «Слуга народу» - 14% (24% серед тих, хто визначився)
    • ВО «Батьківщина» - 8% (17%)
    • БПП «Солідарність» - 7% (14%)
    • «Опозиційна платформа – «За життя» - 6% (13%)
    • «Опозиційний блок» - 3% (7%)
    • Радикальна партія О. Ляшка – 3% (6%)
    • «Громадянська позиція» - 3% (5%)

Для здійснення емпіричної частини проекту була підготовлена та реалізована спеціальна основна вибіркова сукупність та спеціальна вибірка (бустер), яка репрезентує доросле населення України. Основна розрахункова вибірка охоплює 1805 осіб, які репрезентують доросле населення України (віком понад 18 років) за статтю, віком, типом поселення й регіонами. Крім того, у Донецькій та Луганській областях було додатково зроблено 234 інтерв’ю (бустер) для репрезентативного аналізу на рівні макрорегіону Донбас.

Тип вибірки - багатоступенева комбінована вибірка: ймовірнісна на етапі відбору адрес для початку маршрутних завдань, квотна на етапі відбору респондента у домогосподарстві.

Опитування проведено у всіх областях України, крім території АР Крим і тимчасово неконтрольованих районів  Донецької та Луганської областей. Кількість населених пунктів, які були включені у дослідження та в яких було проведено опитування, складає 167 (з них 70 сіл).

Загальна репрезентативна похибка вибіркової сукупності складає 2,36%
Метод опитування: формалізоване інтерв’ю face-to-face.
Строки поля: 16-24 березня 2019 року.

Завантажити Прес-реліз «Електоральні настрої громадян України
напередодні президентських виборів»

Завантажити PDF таблиці «Електоральні настрої громадян України напередодні
президентських виборів»

Завантажити PDF презентацію «Електоральні настрої громадян України напередодні
президентських виборів»